Itse Rakas ♥


Ootko koskaan seissyt peilin edessä ja tuijottanut omaa kroppaa ja tuntenut kaikkea muuta kuin rakkautta, ihailua ja kiitollisuutta? Tai selannut naistenlehteä tai Instagramia ja tuntenut, miten epämääräinen ja ehkä vähän salakavala möykky sisälläsi kasvaa? Mä ainakin oon monen monta kertaa. Too many to count. Häpeän ja itsekriittisyyden tulva hyökyy ylitseni - en ole riittävän hoikka / kaunis / muodokas / jotain muuta. Samalla riittämättömyyden kokeminen aiheuttaa toisenlaista häpeän ja säälittävyyden tunnetta, sillä kaikkihan sen tietää: itsevarma ja itseensä tyytyväinen nainen on seksikäs! Eikä musta tunnu kyllä yhtään itsevarmalta. Nolottaa, jos joku tietäisi, miltä musta just nyt tuntuu... 



Mä haluan kokea kauneutta ja haluan kokea olevani itsekin kaunis. Mutta totuus on, että monesti olen kokenut sen olevan mahdotonta. Kohtuuttomat kauneusihanteet ja niiden luomat vaatimukset naiseudelleni tulvivat sisään joka tuutista: parikymppiset timmit mimmit hyppivät alusvaatteisillaan mainoksissa, kun katsotaan telkkaria mieheni kanssa, ja mua alkaa hävettää: enhän mä näytä yhtään tolta, mitähän mun mieskin musta ajattelee. Selaan Instaa ja blogeja ja näen toinen toistaan kauniimpia naisia, fitness-beibejä, seksikkäitä äitejä. Joka puolelta tuntuu tulevan viesti "Tämä on oikeaa kauneutta, sinä et riitä!" Ja siitä huolimatta, että oon kriittinen median kuluttaja, tiedän Photoshopista ja selluliittien silottamisesta, mahdottomista kauneusihanteista ja mainosmiehen halusta saada mut kokemaan itseni huonoksi, jotta ostaisin tuotteen x... siitä huolimatta se ärsyttävä ja lannistava riittämättömyyden tunne niin usein alkaa nostaa päätään. 

Jotain on kuitenkin muuttunut näiden miltei 30 ikävuoden aikana. Oon alkanut pikku hiljaa tulla sinuiksi itseni kanssa. Ja sillä ei näytä olevan mitään tekemistä vaatekoon, kilojen tai pärstän kanssa. Kyseessä on jotain paljon syvempää. Oon alkanut tuntea oman arvoni, nähdä itseni armollisemmin ja olla itselleni vähän lempeämpi; oon ruvennut harjoittamaan itsemyötätuntoa. Oon päättänyt, että mähän oon itse rakas. 


Tässä uudessa juttusarjassa, Itse Rakas, aion käsitellä paitsi kaikkea kauneuteen ja omaan kehoon liittyvää niin myös laajemmin itsensä hyväksymistä. Haluan jakaa omia kokemuksiani ja ajatuksiani elämäni varrelta ja puhua myös niistä tunteista, joita moni nainen kokee, mutta harva uskaltaa sanoa ääneen. Aion raivata tieni itsekriittisyydestä itsemyötätuntoon ja selvittää, miten voi kukoistaa ja säteillä juuri sellaisena kuin on. Ja kuinka voi selättää ne inhottavat ahdistukset ja ankeat fiilikset, kun pään sisällä huutaa Itse Ilkimys, ankeuttaja imee kaiken ilon ja vastavirtaan uiminen väsyttää? 

Tervetuloa mukaan lukemaan avoimia ja rohkaisevia juttuja! Ja kutsupa mukaan kaveri, jonka tekisi ehkä hyvää huomata, että hänkin on Itse Rakas.  


P.S. Jos sulla on juttutoive tän aiheen tiimoilta, niin voit kertoa sen kommenteissa tai laittaa Facebookin puolella (klik!) yksityisviestiä! 



Ei kommentteja